Våran resa att hitta häst

Hejsan hejsan!!

 Vet ni vad? I lördags kväll kom min nya häst hem!!! Jag är otroligt glad och lycklig över att fina Roosa är min!!! (Mer information om henne kommer i ett annat inlägg)

 Att hitta häst har varit tufft och framförallt inte lätt. Vi sålde Smirre dagen innan nyårsafton och ända till nu har jag gått hästlös utan någon häst i min box. 

När Smirre skulle säljas hade vi en häst på gång som vi skulle besikta två veckor efter han hade åkt. Så redan efter två veckor skulle jag kunnat ha haft en ny häst. Det var en 5 årig valack som var väldigt lik Smirre. Men redan vid böjprovet markerade den och vi åkte hem utan häst. Dock hoppades vi på att det skulle vara en vrickning och därför besiktade vi om igen efter tre veckor. Då går den igenom böjprovet utan problem men vi hittar en sak på röntgen som gör att det blir en för stor risk att köpa den. Så vi letar vidare och hittar ett superfint sto med riktigt bra gångarter, 5år. Hon springer igenom första besiktning exemplariskt (böjprov osv). Sen är det dags för röntgen, veterinären kommer ut flera gånger och säger att det ser så bra ut och ger mig hopp.  Men vid sista bilden upptäcker vi något som göra att hon behöver opereras så vi hoppar av. Jag tappar hoppet den kvällen och börjar tro att det är omöjligt för en häst att gå igenom en besiktning. Men redan dagen efter kavlar vi upp armarna och börjar leta igen. Två dagar efter besiktningen hittar jag en ny häst. 7 årig valack som är riktigt fin dock väldigt känslig och lite spänd. Vi åker in och besiktar honom två veckor efter och även han går inte igenom besiktning. Han markerade på två ben. Så vi åker hem och bestämmer oss för att besikta honom igen efter en månad. Efter 3 veckor åker ägaren själv in och röntgar honom för att se att allt är bra och då hittar en lite sak som inte behöver vara någon fara men vi är väldigt noggranna med att hästen vi köper ska vara helt frisk och väljer därför att hoppa av. Då ser vi Roosa på Lina Dolks Instagram. Min gudmor meddelar henne direkt att vi vill komma. Men det var kö på provridingarna och vi skulle få komma som nummer tre, där en av dem innan vill köpa henne på film. Lina ringer sen och berättar att den först inte kunde komma som göra att vi kommer först och pang så hade jag hittat min drömhäst. Roosa sprang igenom första besiktningen utan problem och det fanns inget på röntgen!!! Det var som att livet vända och äntligen hade jag min häst! Dock hade vi ingen boxplats eftersom vi hyrde ut den och fick därför vänta i 15 dagar innan vi kunde plocka hemma henne. Då fick rosa stå hos Lina tills vi plockade hem henne i lördags.  😊

Instagram: ridponny

 

 

Kommentera här: